Komunikacja z klientem zalicza się do podstawowych czynników wspierających umacnianie pozycji marki i zwiększenie sprzedaży. Może się to odbywać różnymi kanałami, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dobrze prowadzony e-mail marketing może przynieść wymierne rezultaty zarówno w małych, jak i dużych firmach. Jest szereg narzędzi wspierających działania mailingowe, a dzisiaj przyjrzymy się tym, z których najczęściej korzystają mniejsze przedsiębiorstwa.
Z systemów mailingowych korzysta się od lat. Są programami wyposażonymi w funkcje związane z szybkim tworzeniem treści newsletterów i innych maili, jakie firma chce rozesłać do swoich klientów. Znajdziemy w nich nie tylko kreatory treści, ale też opcje pozwalające śledzić, co dzieje się z mailami, czy odbiorca je wyświetlił, czy za pośrednictwem udostępnionych linków odwiedził stronę firmy itd. Jest sporo platform, z jakich możemy skorzystać, stąd pojawia się pytanie, które narzędzie będzie odpowiednie.
Wybór narzędzia nie zawsze oczywisty
Jest kilka podstawowych funkcji, jakie w systemach mailingowych są obecne niemal zawsze. Mamy tutaj wspomniane edytory, możliwość śledzenia statystyk, zautomatyzowanie poszczególnych czynności z wysyłką, czy segmentację bazy kontaktów. Większość ma wbudowany zestaw szablonów, które ułatwią nam projektowanie atrakcyjnych wizualnie maili. Jednocześnie jest między nimi szereg różnic w zakresie zaawansowanych funkcji, wsparcia technicznego, czy interfejsu.
Zanim zdecydujemy się na wdrożenie oprogramowania w firmie, zastanówmy się, jakie jego funkcje będą dla nas najistotniejsze, jak często chcemy wysyłać maile, jakiego mają być rodzaju i do jak dużej grupy odbiorców mają trafić. W większości narzędzi mamy możliwość skorzystania z wersji demo lub wersji darmowej, choć przy ograniczonym dostępie do niektórych opcji. To z jednej strony pozwoli ocenić, czy narzędzie odpowiada naszym potrzebom. Z drugiej strony może się okazać, że dla mniejszej firmy, która dopiero wkroczyła na rynek, darmowa wersja będzie wystarczająca. Pamiętajmy, że ostateczny wybór oprogramowania jest kwestią indywidualną, ale w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się tym, które w mniejszych firmach są wykorzystywane najczęściej.
Programy do e-mail marketingu dla małych firm
Pośród wielu dostępnych narzędzi jest kilka wartych przetestowania. Są to: GetResponse, MailerLite, ConvertKit i Mailchimp.
GetResponse
Najpowszechniej stosowanym, a tym samym mającym najwyższe oceny jest narzędzie polskiego producenta – GetResponse. Nie wszystkie programy mają polską wersję językową, co dla firm rozpoczynających e-mail marketing może być znaczące. Tak samo docenimy polskojęzyczne wsparcie. Dla mniejszych firm i start-upów bez zwątpienia dużym atutem jest intuicyjny interfejs i prosty w obsłudze edytor. Możemy nasze maile tworzyć całkowicie samodzielnie według swojego projektu albo do wyboru mamy mnóstwo szablonów odpowiadających najnowszym trendów. Warto, by początkujący użytkownicy zapoznali się z obszerną bazą wiedzy, która krok po kroku wprowadza w e-mail marketing.
GetResponse pozwoli nam śledzić konwersje, wyświetlenia i inne dane statystyczne, do tego zintegrujemy program z innymi narzędziami marketingowymi. Maile mają wysoki wskaźnik dostarczalności, ponadto przed wysyłką możemy wykonać testy. Nie musimy się od razu decydować na płatną wersję, bo być może wystarczy nam wersja darmowa GetResponse Free.
MailerLite
MailerLite cieszy się prawie tak dużą popularnością jak GetResponse. Ten program również świetnie sprawdza się w małych firmach, zwłaszcza początkujących. Jest łatwy w obsłudze i ma mniej zaawansowanych funkcji niż poprzedni. Jednak przez swoją prostotę i elastyczność jest oceniany wysoko. Przeprowadzimy w nim testy naszych wiadomości i będziemy śledzić statystyki. W razie potrzeby możemy liczyć na szybkie wsparcie w języku polskim. Nie jest jednak rozwiązaniem pozbawionym wad. Wśród minusów wymienia się brak dostępu do bazy szablonów, jeśli korzystamy z wersji darmowej, utrudnioną weryfikację dla użytkowników niemających swojej domeny i słabą automatyzację. Jeżeli zainteresował Cię ten system to odwiedź stronę https://www.getresponse.pl/blog/mailerlite-recenzja-opinie, gdzie przeczytasz pełną recenzję narzędzia!
Mailchimp
Do klasyków, jeśli chodzi o systemy mailingowe, zaliczymy Mailchimp. Tutaj automatyzacja jest na wysokim poziomie i program zintegrujemy z wieloma innymi narzędziami, w tym z mediami społecznościowymi. Ma przejrzysty edytor wiadomości i zaawansowane statystyki. Choć ogólnie opinie są pozytywne, jest kilka istotnych wad, na które skarżą się użytkownicy. Narzędzie nie ma polskiego interfejsu, często wiadomości nie trafiają do głównej skrzynki odbiorczej. Ponadto przy wysyłkach do dużej grupy kontaktów cena może być dość wysoka.
ConvertKit
Następnym narzędziem, jakie warto przetestować, jest ConvertKit. O ile w dużych firmach jego funkcjonalności mogą być niewystarczające, o tyle w małych mogą sprawdzić się dobrze. Do jego zalet zaliczymy bardzo wysoką dostarczalność, intuicyjną obsługę, opcję segmentacji odbiorców, czy automatyzację procesów związanych z wysyłką. Jednym z największych minusów jest słaba integracja z platformami eCommerce. Ponadto kreator stron docelowych jest wyposażony jedynie w podstawowe funkcje.
Artykuł sponsorowany